Onze tweede week in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Renée Kusters Manuelle Lagarde - WaarBenJij.nu Onze tweede week in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Renée Kusters Manuelle Lagarde - WaarBenJij.nu

Onze tweede week in Thailand

Door: Renée en Manuelle

Blijf op de hoogte en volg Renée Kusters

15 Februari 2015 | Thailand, Bangkok

Onze eerste stagedag 09-02-2015
Om halfzes ging onze wekker want om kwart over zes gingen we samen met Rianne naar onze stage toe. Door middel van het openbaar vervoer, wat hier heel anders is, komen we aan op onze campus. Ze rijden niet op tijden omdat het hier zo druk is op de weg en er loopt iemand in de bus rond die bijhoudt of je hebt betaald. Het opmerkelijkste is hier dat je moet opstaan voor kinderen. De reden erachter is wel logisch. De kinderen worden anders pletgedrukt door alle drukte in de bus.
Na een toch van drie kwartier in de bus arriveren we op de campus. Dit is een gigantische campus waarbij de basisschool en de universiteit zich allemaal bevinden. Ook zijn er een heleboel restaurantjes en supermarkten.
De basisschool begint met de dagopening waarbij het volkslied wordt gezongen en dansjes worden geoefend. Na de dagopening gaan we door naar groep 4, hier begint onze stagedag. In deze klas is er gewoon een beamer waarmee je les kunt geven. Na een lesje Engels waarbij veel interactie plaats vindt, gaan we door naar de kleuters. Rianne geeft hier ook lessen Engels. Aan de hand van een boekje wordt de les gegeven. Nadat we de vier kleutergroepen hebben gehad, hebben we een lange pauze en dan gaan we door naar de universiteit. We zitten in een klas met vier Thaise studenten die Engels krijgen van Rianne. We hebben deze les meegedaan. Ook tijdens deze les was er sprake van heel veel interactie. Om half vijf mochten we naar huis toe gaan en door het drukke verkeer hier in Thailand waren we uiteindelijk om half zes terug in ons appartement.
Het was een interessante leuke dag en we weten zeker dat we heel veel hier nog gaan leren!

Onze tweede stagedag 10-02-2015
Na deze indrukwekkende dag beginnen we aan onze tweede stagedag. Eenmaal aangekomen op de campus en de weg een beetje gevonden te hebben, gaan we aan de slag. Op dinsdag zijn er geen Engels lessen maar hebben wij samen met onze begeleidster een studiedag. Vandaag stond op het programma dat we samen de summerschool gaan plannen. Tijdens deze twee weken, in de zomervakantie van de kinderen, krijgen wij beide een eigen klas van 30 kinderen. Manuelle krijgt groep 2 en 3 en Renée groep 4, 5 en 6. Gedurende deze weken mogen we zelf invullen wat we gaan doen. De eerste week hebben we vandaag afgerond en helemaal gepland met alle lessen. Manuelle gaat de eerste week verschillende diersoorten aan bod laten komen de tweede week verschillende thema’s. Renée gaat in 10 dagen rond de wereld. Tijdens deze weken staat Engels centraal en komen er verschillende vakgebieden aan bod.
Na school zijn we gezellig samen wat gaan eten en vroeg naar bed toe want de volgende dag is weer een nieuwe dag op de universiteit.

Een nieuwe dag op de universiteit 11-02-2015
In de ochtend hebben wij onze plannen voorgelegd aan onze begeleidster. Onze ideeën waren goedgekeurd en werden in een schema gezet, zodat straks andere leerkrachten ook weten wat we gaan doen. Het maximum is 60 kinderen in totaal maar de directie verwacht dat er veel meer kinderen willen komen aangezien er vorig jaar 150 kinderen waren. Gelukkig vinden de ouders en directie onze plannen goed.
In de middag gingen we naar de universiteit. Vandaag zitten we in een andere klas met 8 Thaise studenten, 4 tweedejaars en 4 derdejaars. Gedurende deze les maakten we kennis met elkaar en deden we verschillende interactie vormen. Een meisje liep het klaslokaal binnen met een kapje voor haar mond. Wij hebben dit wel vaker op straat gezien, maar vroegen ons af waarom ze het ook binnen draagt. Rianne vertelde ons dat ze dit uit respect draagt naar anderen, omdat ze ziek is en anderen niet wil aansteken. Ook gebruikten we andere namen voor de studenten dan Rianne gebruikt. Dit zijn hun bijnamen. Alle kinderen en studenten hebben een bijnaam. Deze gebruiken ze om zich te beschermen tegen kwade geesten. Na school hebben we in ons appartement gewoon wat gegeten en hebben we rustig wat spelletjes voorbereid voor de dag erna.

De verjaardag van Manuelle 12-02-2015
Vandaag is de verjaardag van Manuelle. Dat is gek, al 6 uur langer jarig zijn dan in Nederland. Manuelle heeft van Renée een button gekregen die ze de hele dag op moet houden. In elke klas die we komen wordt er voor Manuelle gezongen en Manuelle heeft van Rianne een kaart en cadeautje gekregen. Tijdens de eerste twee lessen geven Thaise studenten les en geven wij hun feedback. De laatste drie lessen geeft Rianne les en doen wij de verwerkingsopdracht. Dit zijn spelletjes aansluitend bij de les. De kinderen vinden het erg leuk en luisteren ook goed naar ons beide. De betrokkenheid ligt hoog door de leuke manier van verwerking. Na de lessen hebben we nog even gewerkt aan wat opdrachten en zijn dan terug gegaan naar ons appartement. We zijn nog even bij het zwembad geweest, waar we allebei in slaap zijn gevallen. We vieren vandaag Manuelle's verjaardag nog niet aangezien we morgen weer vroeg op moeten. Morgen gaan we de verjaardag goed vieren.
Na het eten kwam Renée op het idee om een grote schoonmaak te houden met de spullen die we van Jesse hebben gekregen. Dit bracht hilarische momenten. De dweil zijn een soort sloffen die je onder je voeten moet doen. Het zag er in ieder geval hilarisch uit en we hebben er veel om kunnen lachen.
Na de grote schoonmaak zijn we lekker gaan slapen.

Observaties, les geven en weekend 13-02-2015
Na wat opstartproblemen van Manuelle waren we gelukkig ruim op tijd op school. De eerste twee lessen werden gegeven door Thaise studenten. Bij deze lessen observeren wij en geven wij hun feedback. Het is erg uitzonderlijk dat Thaise studenten stage lopen. Dit doen ze alleen hun vijfde en dus laatste jaar. Deze studenten mogen al eerder stage lopen omdat ze vrijwillig Engels volgen. De lessen die ze geven zijn dus ook in het Engels.
Na de observaties mochten we zelf een deel van de les geven. Rianne startte de les en wij mochten het erna overnemen. Renée las een prentenboek voor en besprak deze helemaal met de kinderen en Manuelle deed een quiz aan de hand van dit boek. Het was voor ons beide ontzettend wennen om hier les te geven. Dit komt vooral omdat de kinderen best kletserig zijn. Ze zijn niet gewend om hun vinger op te steken en om te luisteren naar elkaar. Dit komt vooral omdat ze voor ieder vak een andere docent hebben. De regels zijn dus niet helemaal duidelijk. Verder is het onbeleefd als je het antwoord niet weet. Dit zou immers betekenen dat je niet hebt opgelet. Als ze iets niet weten vragen ze het dan ook niet aan de leerkracht, maar aan een klasgenootje. De les was voor ons beide goed verlopen en we kijken er naar uit om meer te mogen geven.
In de middag hebben we lessen voorbereid voor de week erop en zijn we erna weer lekker gaan zwemmen. Al is het heel bewolkt hier, en worden we dus niet zo bruin helaas, het is hier nog steeds heel benauwd. Na het eten gingen we dan voor het eerst opstap hier in Bangkok. Een van de Engelse jongens die we hebben leren kennen gaat donderdag weer terug naar huis. We gingen daarom naar een speciale plek om uit te gaan, een uur met de taxi. We waren erg benieuwd hoe het uitgaan hier zou zijn. We zijn eerst even ergens wat gaan drinken en hierna gingen we naar een club toe waar goede Engelse muziek werd gedraaid en we hebben veel lol gehad met zijn allen. We wilden na het stappen nog de zonopkomst gaan kijken maar die hebben we niet gehaald, omdat we zo moe waren van de hele week.
Nu gaan we lekker genieten van ons weekend!

Zwemmen en uiteten in Khao San Road 14-02-15
Vandaag hebben we wat langer geslapen, omdat we laat naar bed waren gegaan na het stappen. We hebben wat in ons appartement gegeten en zijn daarna naar het zwembad gegaan. Hier hebben we de hele middag rustig op een bedje gelegen en wat gezwommen. (Gelukkig ook wat verkleurd eindelijk!).
’s Avonds zijn we naar Khao San Road gegaan om te eten en wat te drinken. In de avond is het drukker dan overdag hebben we gemerkt en overal is muziek. We zijn naar een restaurantje gegaan en hebben daar erg lekker gegeten. Hierna hebben we nog wat rondgelopen. Hier zagen we ook allerlei insecten die je kon eten. Vervolgens zijn we ergens gaan zitten om wat te drinken. Na een tijdje werden we door een andere groep gevraagd om erbij te komen zitten. Twee daarvan zijn Nederlanders. Zij zijn allebei aan het rondreizen. Ze hadden echt gave verhalen over waar zij zijn geweest en wat ze daar allemaal hebben meegemaakt. We kregen dan ook tips waar we nog naar toe kunnen gaan in Thailand. Verder zaten er nog twee Engelsen bij. Een daarvan was ook diezelfde avond pas bij hun komen zitten. Terwijl wij nou niet zo’n zin hadden om insecten te eten, werkte hij de ene schorpioen na de andere naar binnen. Zij gingen wel allemaal nog opstap maar wij hebben besloten niet mee te gaan omdat we de volgende dag graag naar de dierentuin toe wilde.
Rond een uur of 1 zijn we terug naar ons appartement gegaan en hebben we nog wat nagepraat over de avond. Daarna zijn we lekker naar bed gegaan.

Op naar de dierentuin 15-02-15
We hadden van de Engelse groep gehoord dat de dierentuin in Dusit erg leuk is. De dierentuin zit naast onze campus en we wisten dus hoe we er makkelijk konden komen met de bus. Toen we opstonden regende het super hard. Het is er niet kouder door geworden maar het heeft wel een tijd geregend. We vertrokken daardoor wat later en waren bang dat we misschien niet genoeg tijd hadden om de hele dierentuin te zien. Dit was echter niet het geval. Het was een leuke dierentuin met verschillende soorten dieren maar we hadden binnen 2 uur al de dierentuin gezien. Helaas waren er geen olifanten omdat ze dat hok aan het verbouwen waren. Verder waren er wel tijgers, zebra’s, giraffen, nijlpaarden, apen en veel verschillende soorten vogels. Wat ons wel opviel, en dat hadden we niet verwacht, is dat de dieren in hele kleine hokjes zitten. We hadden meer vrijheid van de dieren verwacht in dit land. We hebben ook een show met zeehonden gezien, deze was erg leuk om te kijken.
In de middag hebben we ons blog verder afgemaakt en foto’s uitgezocht . Verder zijn we wat gaan eten en naar ons bedje gegaan want morgen is er weer een nieuwe dag op stage.

Iedereen een fijne carnaval en tot volgende week zondag!

Liefs Renée en Manuelle

• 15 Februari 2015 - 15:15

Lidwien:

Leuk om te lezen dat de stage goed gaat. Ook is het fijn dat je regelmatig in contact komt met andere Nederlanders en Engelsen, om informatie te krijgen over wat er allemaal nog meer te zien en te beleven valt . Leuke foto's weer. Blijf vooral genieten van alles wat je doet.
    Veel liefs, pap en mam xxxx

• 15 Februari 2015 - 18:40

Ilse (moeder Renee):

Weer een leuk interessant verhaal, vind het zo leuk om elke week weer jullie verhalen te horen. Ben alweer benieuwd naar volgende week. Veel plezier weer met stage en uitgaan tot horens

• 16 Februari 2015 - 11:01

Marielle:

Wat een leuk en uitgebreid verslag weer! Niet alleen leren jullie er veel, (dat van die bijnamen ter bescherming wist ik niet) maar wij zo ook :-)
    Goed te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. Een summerschool met 30 kinderen per per persoon lijkt me al een uitdaging, maar wat als er meer willen komen? Geniet ze en tot volgende week!! xx