Onze derde week in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Renée Kusters Manuelle Lagarde - WaarBenJij.nu Onze derde week in Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Renée Kusters Manuelle Lagarde - WaarBenJij.nu

Onze derde week in Bangkok

Door: Renée en Manuelle

Blijf op de hoogte en volg Renée Kusters

24 Februari 2015 | Thailand, Bangkok

Maandag 16-02-15
Certificate Ceremony
Vandaag hebben we eerst een les bij Grade 2 geobserveerd en een spelletje als verwerking met de kinderen gedaan. Hierna hebben we nog wat dingen voor school voorbereid zoals de lessen voor de summerschool. Na een korte break zijn we naar de certificate ceremony gegaan. De tweede- en derdejaars studenten hebben allemaal een certificaat gehaald bij het volgen van de Engelse lessen op de universiteit. Er werden verschillende toespraken gehouden. De studenten kregen allemaal hun certificaat en een cadeautje erbij. Zij zijn de enigste studenten in heel Thailand die al zo vroeg stage lopen door dit project. Andere Thaise studenten lopen namelijk pas stage in hun vijfde jaar. Nadat iedereen zijn certificaat had en iedereen een woordje had gedaan, zijn we naar een ander lokaal gegaan en kregen we een lunch. Dit was typisch Thais eten. De soep die we probeerden was nogal pittig. We probeerden deze op te eten, maar we kregen het echt niet op. Na de ceremonie hebben we nog wat doorgenomen voor school met Rianne. Ook hebben we bekeken hoeveel kinderen zich nu hadden ingeschreven en welke groepen. Doordat er verwarring was ontstaan wanneer je voor welke groep moet inschrijven (over een paar weken is het vakantie en gaan de kinderen dus naar een andere groep) hebben er bij Manuelle ook veel kinderen uit KG2 (groep 1) ingeschreven. Verder hebben er kinderen uit KG3 zich ingeschreven (groep 2). De groep is dus net iets anders geworden. Voor Renée gelden nog wel dezelfde groepen (groep 4, 5 en 6).
Na deze lange dag op stage naar een gezellig weekend zijn we vroeg ons bedje ingedoken. Dit om weer fit te zijn voor de volgende uitdagingen die ons morgen te wachten staan.

Dinsdag 17-02-15
Lesgeven en observeren
Vanmorgen hebben we allebei apart een les gegeven aan de kleuters. We hebben een boek voorgelezen over piraten en hier verschillende activiteiten mee gedaan over de letter p. Wat ons opvalt is dat de kinderen al veel woorden kennen in het Engels. Hierna hebben we een pauze gehad en hebben we met Rianne over de cultuurverschillen tussen Nederland en Thailand gepraat. Zo weten we nu belangrijke cultuurverschillen waar we rekening mee kunnen houden tijdens de lessen. De kinderen steken hier minder snel hun vinger op omdat ze geen fouten willen en/of mogen maken. Ze weten dat dit bij de Engelse lessen wel mag maar toch doen ze dit bijna niet. We zien ook dat de groepsleerkrachten de werkbladen van de kinderen verbeteren als dit mee naar huis moet. Dit komt omdat er totaal geen fout in mag staan. We moeten hier dus meer uit de kinderen trekken als we interacties willen hebben met ze. Daarna hebben we kort een pauze gehad en zijn we gaan observeren bij een Thaise leerkracht die Engels geeft. We waren erg benieuwd naar de verschillen tussen onze begeleidster en deze leerkracht. Wat ons meteen al opviel tijdens deze les is dat er veel meer in het Thais gesproken wordt. Nu kunnen wij en onze begeleidster dat niet maar het was wel minder een Engelse les. De woorden werden in het Engels gezegd en dan in het Thais uitleg over gegeven. Wat ook erg opmerkelijk voor deze les was, was dat de kinderen toen ze klaar waren allemaal hun werkboek moesten laten nakijken. De kinderen zaten allemaal op de grond in een rijtje naar het bureau toe. Zo waren de kinderen dus na het werkboek alleen bezig met op de grond te zitten. Wij vonden dit erg zonde van de les tijd, maar waarschijnlijk is dit normaal in Thailand want de kinderen waren dit gewend.
Na deze observatie hebben we nog even gewerkt aan de summerschool en zijn we lekker naar huis toe gegaan.

Woensdag 18-02-2015
Kleuter les en universiteit.
We startte vandaag met 1 les bij de kleuters. Dit is dezelfde les als die we dinsdag hebben gegeven. Het is op deze manier erg leuk om te kijken hoe verschillende klassen reageren op dezelfde les. Zoals we gister al merkte was de klas die Renée les gaf heel anders dan de klas die Manuelle les gaf. Vandaag was het maar één les en deze gaf Manuelle. De kleuters beginnen hier om 9.00 uur. Dit was dus hun eerste les. De kinderen waren ook nog erg moe en dat was te merken aan de interactie. Daardoor heeft Manuelle besloten eerder te beginnen met een spel. Dit pakte goed uit. Tijdens de bespreking van onze lessen hebben we het samen met onze begeleidster gehad over de verschillende klassen en hoe we daar het beste op in kunnen spelen.
In de middag hadden we weer universiteit. Tijdens deze les waren er maar 3 studenten. De rest had andere lessen. Deze drie studenten gaan in september naar Nederland toe. We hebben deze les dus ook gericht op de verschillen tussen Nederland en Thailand. We hebben eerst allemaal vragen opgeschreven wat we van elkaars land wilden weten en hebben dit toen allemaal besproken. Er kwamen opvallende dingen uit maar ook veel overeenkomsten. Aan de hand van deze conclusies hebben we een brochure gemaakt. In deze brochure staan de verschillen en overeenkomsten van landen. Dit was erg interessant en dit kunnen we zeker meenemen naar onze lessen die we gaan geven en tijdens onze summerschool .

Donderdag 19-02-2015
Reviews in groep 4 en 5.
Omdat volgende week de toetsen voor Engels zijn, zijn er vandaag review lessen gepland in 5 klassen. De kinderen herhalen alles wat ze het afgelopen jaar hebben geleerd. (Het is hier over 3 weken zomervakantie). Door middel van verschillende spelletjes, klassikaal en in groepjes, herhalen de kinderen de geleerde stof. Het klassikale spel hebben we beide in een groep gedaan. Ook in deze groepen was een groot verschil te merken. De groep die Renée lesgaf was super enthousiast en betrokken. De klas die Manuelle lesgaf, na de grote pauze, waren overenthousiast en druk. Beide konden we hier goed op in spelen. Na het klassikale spel hebben we steeds een ander spel gedaan met kleine groepen. Het is leuk om op deze manier bezig te zijn met de kinderen. De kinderen zijn enthousiast en willen graag. Na de spelletjes maken de kinderen nog een werkblad waarop alles wordt herhaald.
Na deze lessen hebben we nog tot laat doorgewerkt aan onze voorbereidingen voor het project. Het begint over 3 weken en we willen zo goed mogelijk alles geregeld hebben. Het is lastig om 2 weken lang alles helemaal zelf te bedenken en te ontwerpen. Maar met hulp van elkaar komen we er zeker!

Vrijdag 20-02-2015
Les kleuters en review groep 3.
Deze ochtend was er een probleem voordat we op school konden komen. Naar school toe pakken we altijd bus 18. Er gaat ook een andere bus namelijk 110, deze stopt alleen ergens anders maar wel in de buurt van de campus. Deze kwam vanochtend eerder dan 18 dus zijn we daar maar ingestapt. Eenmaal in de bus hadden we geen flauw idee waar we uit moesten stappen, we zijn maar uitgestapt waar de meeste studenten, te zien aan het uniform, uitstapten. Dit was alleen niet de juiste halte. We waren verdwaald en hadden geen idee waar we heen moesten omdat de borden allemaal in het Thais staan. Na een kwartier lopen, het leek een uur, kwamen we toevallig bij de achterkant van onze campus uit. Snel naar binnen en spullen pakken, want de kleuterlessen beginnen zo weer. Dit bleek alleen niet zo te zijn. Eenmaal gearriveerd bij de lokalen, zaten alle lokalen op slot. Na wat bellen en navragen bleek dat de kinderen een activiteit hadden buiten de school. Dat dit niet door is gegeven is normaal voor Thailand. Het is vaker gebeurd en zal nog vaker gebeuren.
Door deze vrije uren hebben we nog wat kunnen voorbereiden voor onze summerschool.
In de middag stonden er review lessen op het programma voor groep 3. Ook bij deze klassen werd er herhaalt door middel van spelletjes en een werkblad. Hierbij hebben we bij alle 3 de klassen een ander spel gegeven.
In deze klassen merkte we ook een groot verschil tussen kinderen. Er zitten, net als in Nederland, speciale kinderen tussen. Voor de summerschool moeten we dit goed gaan bestuderen hoe we hier het beste mee om kunnen gaan. Dit vooral omdat nu vaak de groepsleerkracht nog ingrijpt, dat kan dan niet meer als we een eigen klas hebben. We hebben afgesproken hier samen nog voor te gaan zitten met onze begeleidster voordat de summerschool begint.
Na deze lessen zijn we weer verder gegaan met voorbereiden. Na een lange week kunnen we zeggen dat we weekend hebben! Vandaag hadden we ontzettende mazzel! De bus kwam toevallig net voorgereden toen we naar buiten toe liepen. Dit is anders dan de andere afgelopen dagen omdat we toen telkens minimaal een uur moesten wachten voordat de bus arriveerde.
In de avond zijn we gezellig wat gaan eten, winkelen en wat drinken op Khao San Road. Dit begint nu wel een beetje als thuis te voelen, want wat is het daar super gezellig!

Zaterdag 21-02-2015
Co van Kessel Bangkok tours.
Vandaag gingen we een fietstour doen door Bangkok heen. Onze begeleidster had verteld dat dit echt een hele leuke ervaring is. Het is van een Nederlandse organisatie, wie verzint er anders te gaan fietsen door zo’n wereldstad. De tocht duurde 5 uur waarbij we hebben gefietst, op de boot hebben gezeten en lekker gegeten hebben tussendoor. We waren niet de enige Nederlanders er was nog een meisje van onze leeftijd die mee deed. Het was een super ervaring om Bangkok op een hele andere manier te kunnen zien. We hebben de kleine en smalle paadjes van Bangkok gezien, gereden door een jungle met plantages maar ook de grote drukke wegen in Chinatown. We zijn langs tempels geweest en een daarvan in het bijzonder de Wat Kalayanamit. In deze tempel zit een reusachtige Buddha, we waren allebei zo onder de indruk van dit gigantische beeld. In deze tempel waren heel veel monniken en mensen gaven eten aan hen om te offeren. Ook zijn we langs een Chinese tempel gekomen. Bij deze tempel was het nu erg druk omdat het net Chinees Nieuwjaar was geweest. Mensen geloven dat wanneer ze daar een wens doen dat deze uitkomt. Voor ons was het gewoon indrukwekkend om al die mensen te zien bidden en ze steken allemaal stokjes aan waarbij ze die richting naar de God.
Op de boot kwamen we langs allerlei verschillende soorten “huizen”. Ze varieerde van villa’s tot aan golfplaten die aan elkaar gespijkerd zijn. We hebben ook rondgelopen een stukje over een markt. Op deze markt hebben we verschillende soorten Thaise en Chinese hapjes gegeten. Verschillende soorten fruit en chips en een koekje. Tijdens het middageten hadden we een tafel vol met Thais eten. Het was allemaal erg lekker en hierdoor hebben we toch weer meer Thaise cultuur (letterlijk) geproefd.
Na de tour hebben we afgesproken samen met het andere Nederlandse meisje, die hier alleen is, wat te gaan eten en drinken op Khao San Road. Het was een stuk rustiger dan anderen dagen, maar het was juist heerlijk om een keer alles goed te kunnen zien en niet overal omver te worden gelopen.

Zondag 22-02-2015
Huiswerk en zwemmen.
Vandaag stond er niet veel op het programma. Renée moest voor 11.00 uur haar kamer uit zijn, omdat haar wasbak verstopt is. We hebben besloten om eerst lesformulieren te gaan maken (helaas moet dat hier ook), ons blog af te schrijven en foto’s uit te zoeken. Na dat we dit hebben gedaan zijn we gaan zwemmen. Het is iets meer bewolkt dan gisteren, wat we gisteren liever hadden gehad aangezien Renée verbrand is tijdens het fietsen (gelukkig nu al bruin geworden). Toch hebben we een heerlijke dag gehad, omdat we beide toe waren aan een lekker dagje niks doen. Beide gelukkig wat bruiner geworden en we hebben lekker gegeten bij de KFC, gewoon omdat het kan! Vanaf morgen staat weer een nieuwe week voor de boeg en we hebben er beide zin in!

We missen jullie wel allemaal maar jullie kunnen ons in ieder geval goed volgen denken we zo!

Tot volgende week.
Liefs Renée en Manuelle

• 24 Februari 2015 - 13:58

Lidwien:

Hoi meiden, natuurlijk missen wij jullie ook, maar dat zou ook niet goed zijn als dat niet zo was. Jullie laten gelukkig regelmatig wat van je horen en als we weten dat alles goed is daar, voelen wij ons hier ook op ons gemak. Nog veel succes en tot horens. xxx

• 24 Februari 2015 - 14:18

Marielle:

Ik zat al te "wachten" op jullie verslag! Ik geniet van jullie avonturen! Leuk ook te lezen hoe het lesgeven gaat en wat de verschillen zijn. Tot volgende week! xx

• 24 Februari 2015 - 14:46

Benny Kusters (papa Renée):

Zo meiden,
    Zo te lezen hebben jullie een hele drukke week gehad daar op school.
    Veel geregeld en lang en hard werken.
    Zorgen jullie er wel voor dat jullie nog een beetje plezier maken daar? :-)
    Hopenlijk ben je snel weer beter Renée en kun je weer vol gas aan de bak.
    Die fietstocht mee gedaan vind ik helemaal stoer en dat is echt iets wat je kunt navertellen!
    Hou heel veel van je en mis je nu toch eigenlijk wel heel erg.

Dag schat
    XXX

• 24 Februari 2015 - 17:06

Ilse Kusters (moeder Renee):

Wat een geweldig verslag weer. Leuk hoe het met jullie gaat met lesgeven. Jullie worden wereldjuffen. Ook die fietstocht is stoer. Volgende keer beter insmeren maar verder mooie fotos. Tot volgende week weer. xxx

• 24 Februari 2015 - 19:02

Gijs:

Goed bezig en een hele fijne tijd daar...groetjes

• 24 Februari 2015 - 21:28

Sammy:

Leuk om te lezen schatties!! Geniet ervan, doe veel ervaringen op en ik mis jullie wel xxx

• 25 Februari 2015 - 11:28

Clemens:

Ha Meiden,

Wat een leuke verslagen en mooie foto's. Heb je de schorpion ook opgegeten? Ik zie dat jullie zeer ondernemend op pad zijn en dat jeullie al veel op de school gedaan hebben. Is Rianne tevreden over jullie? Doe ze in iedergeval de groeten. Mooi dat je het summerschoolprogramma aan het ontwikkelen bent. Let op dat is een hele kluif! Vorig jaar waren de studenten bekaf na die vijf weken.
    Wat een ervaring dwars door Bangkok met de fiets. Ik hoop dat jullie een mooi fotoverslag van deze tocht hebben dan zetten we die in bij de eerstvolgende voorlichting aan studenten uit het tweede jaar. Nou heel veel plezier en we spreken alkaar binnenkort op facetime.

Groet,

Clemens