Ons allerlaatste reisverslag (tot nu toe) - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Renée Kusters Manuelle Lagarde - WaarBenJij.nu Ons allerlaatste reisverslag (tot nu toe) - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Renée Kusters Manuelle Lagarde - WaarBenJij.nu

Ons allerlaatste reisverslag (tot nu toe)

Door: Renée en Manuelle

Blijf op de hoogte en volg Renée Kusters

23 April 2015 | Thailand, Chiang Mai

Ons allerlaatste verslag

Onze stage was tot een einde gekomen en daar stond ineens de vakantie voor de deur!

We beseften het nog niet helemaal, maar zondag vlogen we toch echt richting Chiang Mai.

We hebben in het prachtige Chiang Mai, Chiang Dao, Chiang Rai en Pai van maandag tot en met donderdag een tour gehad.
De eerste drie dagen zaten we in dezelfde groep mensen. Dit waren 20 Israëliërs, wij en de begeleiding. De Thaise gidsen spraken ook Israëlisch. Hierdoor was het voor ons soms vervelend om dingen te begrijpen. Tegen ons probeerden ze wel Engels te spreken gelukkig en de begeleiders hebben we zelfs wat Nederlandse woorden geleerd.
De eerste dag (maandag) zijn we begonnen bij een snakefarm. Hier werd een show gegeven, hierbij voerden Thaise mensen trucs uit met verschillende slangen. Na deze show gingen we door naar de volgende show, namelijk de monkey show. Eenmaal gearriveerd zagen we heel snel dat we dit niet wilden zien. De apen zaten allemaal vastgebonden aan een boom (het touw was niet langer dan 2 meter). Sommige apen zaten ook in (hele kleine) kooien opgesloten. Nogal aangeslagen liepen we terug naar buiten toe. De gidsen vroegen wel waarom we zo emotioneel waren, maar dit konden we natuurlijk niet uitleggen, want dit is normaal voor hun.
We zijn doorgereden naar een orchidee farm waar we ook hebben geluncht. Na de lunch gingen we met de jeep door de jungle heen, dit was het eerste uur heel indrukwekkend maar al snel vielen we erna in slaap, omdat de tocht heel lang duurde. De wegen in Chiang Mai liggen door de bergen heen, hierdoor ging je steeds van links naar rechts en weer terug. We hebben tussendoor bij de tocht een korte stop gehad op een hele mooie plek. Je had hier een prachtig uitzicht over de natuur.
Aan de andere kant van de berg zijn we gestopt bij een brug. Deze burg is gebouwd in de tweede wereldoorlog. We kregen veel informatie hierover en het was interessant om meer te weten te komen over de geschiedenis van Thailand. Niet ver van de brug af lag de Grand Canyon, dit hebben ze ook hier in Thailand. Het was een soort cliff waarbij je een heel mooi uitzicht had over de natuur.

We hebben de eerste nacht overnacht in een resort. Je had hier wel een mooi zwembad, maar we waren te moe om nog dingen te ondernemen. Helaas verstoorde een gigantische kakkerlak onze nachtrust. Deze is uiteindelijk gelukkig verwijderd door een van de medereizigers en konden we lekker naar bed toe.

De tweede dag begonnen we bij een aardbeien farm en we hebben hier een beetje rondgewandeld. Na deze suuuper interessante activiteit zijn we doorgereden naar watervallen. We hadden er al een aantal gezien maar deze was net even wat anders. Deze kon je namelijk beklimmen. We zijn helemaal naar beneden gelopen en toen via de watervallen terug erop geklommen. Dit was super gaaf om te doen!
Na deze beklimming stond er een volgende uitdaging. We gingen naar een zipline kamp. We gingen van boom naar boom door de mooie natuur heen. Renée was in het begin wel bang maar gelukkig heeft Manuelle haar geholpen en is samen met haar eraf gegaan. Uiteindelijk zijn we ook allebei alleen gegaan! Wat een super ervaring.
Na lekker bezig te zijn geweest de hele ochtend hebben we hier ook een lunch gehad. In de buurt van het ziplinekamp zat een hotspring. Hier heb je verschillenden baden die allemaal verwarmd worden door de natuur zelf. Sommige baden waren boven 100 graden Celsius. We roken al de hele tijd een ei-lucht, maar toen we bij dat bad keken snapten we waarom. Er werden namelijk echte eieren daarin gekookt door de Thaise bevolking.

In de avond zijn we met de rest van de groep naar een karaoke bar gegaan. Dit was heel grappig en gezellig. Niet iedereen in Thailand kan even goed zingen zijn we achter gekomen…

Woensdag startten we met een olifantenshow. Dit was nog zieliger en toeristischer dan de vorige waar we zijn geweest. Tientallen bussen stonden er en er waren honderden mensen die allemaal één voor één op de olifanten wilden. We hebben hier een beetje rondgelopen en gekeken hoe de olifanten werden gewassen.
Na de olifanten shows zijn we een stukje doorgereden om te gaan water raften. We gingen in een rubberen boot door de rivier heen. Het water was niet overal even hoog door de zomer en hierdoor moesten we steeds op en neer jumpen in ons bootje. Het was super grappig en gaaf om dit te doen.
Chiang Mai staat ook bekend om de stammen die er nog steeds wonen. Hier gingen we dan ook vandaag heen. De Longneck stam is een oude stam in Thailand waarbij de vrouwen vanaf 4-jarige leeftijd ringen om hun nek heen krijgen. Steeds komen er nieuwe ringen bij waardoor de nek steeds verder wordt opgerekt. Het was interessant om te zien hoe deze mensen leven.

De 3-daagse tour met dezelfde gidsen en groep was nu tot een einde gekomen. Donderdag hadden we nog één tour op het programma staan. We zijn als eerste naar een hotspring gegaan. Deze was midden in een winkelstraat en ook hier werden eieren gekookt en verkocht. Hierna reden we door naar de Witte Tempel. De meeste tempels in Thailand zijn bedekt met goud, mozaïek etc. Deze tempel is helemaal wit. Het was een prachtige tempel om te zien.
In het noorden van Thailand grenst Thailand aan Myanmar en Laos. Na dit 3-landen punt gingen we vandaag ook heen. Het 3-landen punt is alleen niet met een grens aangegeven, maar de grens wordt aangegeven door een rivier. We gingen met een bootje door deze rivier en langs Myanmar. We mochten op Laos even uitstappen. We mochten hier maximaal een half uur blijven in verband met een visum. We hebben hier even rondgelopen op een klein marktje en gingen toen weer terug naar Thailand.
Hierna zijn we nog langs een dorpje geweest. In dit dorpje wonen verschillenden stammen. We hebben hier kort even rondgelopen, omdat we dit de dag ervoor al hadden gezien.

Ons avontuur in het noorden van Thailand zit er weer op en we zijn vrijdag teruggevlogen naar Bangkok.

Zaterdagochtend vertrokken we meteen naar het zuiden van Thailand. We zijn geland op Phuket waar we 5 dagen zijn gebleven. We hebben hier Songkran gevierd. Dit is het Thaise nieuwjaar waarbij iedereen elkaar de hele dag nat gooit. Het was heel leuk om dit mee te mogen maken en dit te mogen vieren (dat vieren hebben we ook zeker goed gedaan). We hebben daar lekker aan het strand gelegen en in de avond opstap geweest.

Donderdagochtend zijn we naar Koh Phi Phi gegaan met de boot. Op dit eiland mogen geen auto’s komen. We dachten daarom ook dat het een heel rustig gebied zou zijn. Dit was echter niet het geval. Het was een mega groot toeristisch eiland. Het eiland was volgebouwd met winkels, restaurants en uitgaansgelegenheden. Het strand was in de ochtend prachtig om te zien maar in de middag trok de zee terug. Hierdoor kreeg je een heel lelijk strand. We zijn daarom de vrijdag een tour gaan doen.
We zijn langs de eilanden rondom Koh Phi Phi gevaren. We hebben hier prachtige stranden gezien. Ook hebben we tussendoor gesnorkeld en gekajakt. Aan het einde van de dag hebben we vanaf de boot de zonsondergang gekeken. Het was mooi om te zien hoe de zon verdwijnt in de prachtige blauwe zee. Omdat we niet te lang op Koh Phi Phi wilde blijven vanwege het minder mooie strand besloten we zaterdagmiddag te vertrekken. In de ochtend zijn we nog naar een viewpoint gelopen. Dit was een helse beklimmen van 3 km heen de berg op en 3 km terug. Dit waren de langste 3 kilometers die we ooit hebben gelopen. Wat was het heet en benauwd om een berg op te klimmen. Gelukkig hebben we het gedaan en hadden we een prachtig uitzicht over het eiland.

In de middag zijn we naar Ao Nang gevaren. Eenmaal aangekomen hadden we geen flauw idee waar we zouden overnachten. Dit was nogal spannend maar gelukkig zijn we goed terecht gekomen. We zaten in een prachtig hotel met een mooi uitzicht over de zee. We hebben op Ao Nang lekker op het strand gelegen. Één dag zijn we nog naar Railay Beach gevaren. Dit was 10 minuten van Ao Nang af en wat een prachtig plaatje was dit!

Nu zijn we weer terug in ons appartement in Bangkok. We zijn gisteravond begonnen met wassen en hebben vandaag alles ingepakt. Ook zijn we nog even langs stage geweest om onze begeleidster te bedanken voor alles.

Het avontuur zit er nu echt op. We hebben genoten van alle mooie dingen hier in Thailand. We zijn veel wijzer geworden en dit kunnen we allemaal weer meenemen naar Nederland.

We gaan lekker nu eten op Khao San Road voor de allerlaatste keer (misschien tot ooit).

Nog even bikkelen in het vliegtuig 12,5 uur maar dan zien we jullie gelukkig allemaal weer morgen!

Heel veel liefs van ons.

• 23 April 2015 - 13:44

Benny (papa Renée):

En jaaaaaaaaaaaaaaaaa morgen sluit ik mijn allerliefste meisje weer in mijn armen.
    Je hebt deze vakantie echt dubbeldik verdiend.
    Love you !!!!!!!!!!

• 23 April 2015 - 14:32

Lidwien:

Eindelijk! We zijn blij dat jullie het zo fijn gehad hebben, maar wat hebben we je ook ontzettend gemist.
    Hele goede vlucht en tot morgen. Manuelle, welkom thuis!!!!!!!!

• 23 April 2015 - 22:57

Ilse Moeder Renee:

wat een geweldige ervaring voor jullie. Echt goed gedaan en de vakantie hebben jullie verdiend. Leuk hoe jullie dit samen al die weken hebben gedaan. Ervaring rijker.