Alweer de vierde week in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Renée Kusters Manuelle Lagarde - WaarBenJij.nu Alweer de vierde week in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Renée Kusters Manuelle Lagarde - WaarBenJij.nu

Alweer de vierde week in Thailand

Door: Manuelle & Renée

Blijf op de hoogte en volg Renée Kusters

01 Maart 2015 | Thailand, Bangkok

Maandag 23-02-15
Lessen bij de kleuters, universiteit en ziek zijn.

Voor de eerste keer zijn we een dag niet bij elkaar. Zoals we gister typten, zomaar naar de KFC omdat het kan, was niet zo’n goed idee. Renée heeft na het eten overgegeven en dit is de hele nacht zo door gegaan. Ze is dan ook thuis gebleven en Manuelle is alleen naar stage gegaan. Renée zou eigenlijk later proberen te komen omdat er vandaag vier kleuterlessen op de planning stonden. Deze lessen zijn last minute afgezegd, omdat de kleuters een field trip hadden. Daardoor is Manuelle de hele dag alleen op stage geweest en is Renée thuis gebleven. In de ochtend stond een les grade 2 (groep 4) op de planning. We hebben hierbij spelletjes met de kinderen gedaan en Manuelle heeft ook een mix and match game met ze gedaan. Ze moesten hun maatje vinden door het juiste plaatje met het woord bij elkaar te vinden. Hierna heeft Manuelle voor zichzelf gewerkt aan lessen voor de summerschool.
In de middag stond de universiteit weer op het programma. Hierbij moesten we een enquête maken over de Engelse achtergrond van studenten. Nadat we deze hadden gemaakt, gingen we deze afnemen bij de studenten. We moesten evenveel jongens als meisjes interviewen. Dit was op papier, maar ook mondeling. De mondelinge interviews moesten gefilmd worden. Hierdoor kon Rianne kijken naar de lichaamshouding van de studenten en hun spreekvaardigheid. Eenmaal klaar met de vragen, hebben we de antwoorden overzichtelijk in een bestandje gezet, zodat we ze kunnen vergelijken en gaan we volgende week hiermee verder.

Dinsdag 24-02-15
Lessen bij de kleuters (nu echt).

Renée voelde zich vandaag al wat beter en heeft dus besloten om naar stage te gaan. Er stonden twee lessen bij de kleuters gepland en deze heeft Manuelle gegeven. Er werd hiervoor gekozen omdat Renée niet helemaal fit was en morgen zijn er nog twee lessen en die geeft Renée dan. Achteraf maar goed ook want Renée heeft tussendoor weer moeten overgeven. Tijdens deze lessen werd er de nadruk gelegd op de geleerde letters van het afgelopen jaar. De kinderen hebben door middel van zelf verzonnen spelletjes van ons de letters herhaalt. Deze spelletjes was een mix and match game en een uitspraakspel. Na deze spellen gingen de kinderen zelfstandig aan het werk in een werkboekje die te maken had met de letter P. Na deze lessen hebben Renée en Rianne hun feedback aan Manuelle gegeven en besproken. Later zijn we samen gaan werken in ons eigen kantoor, want we hebben hier twee eigen bureaus waaraan we kunnen werken. We hebben spellen bedacht voor de kinderen die ze kunnen spelen als ze klaar zijn met de toets. De toetsen zullen deze week en volgende week zijn. Door deze spellen zijn we toch nog bezig met de kinderen.

Woensdag 25-02-2015
Lessen kleuters en universiteit.

Gelukkig is Renée een stuk beter en kan zij de twee kleuterklassen lesgeven die vandaag op het programma staan. De eerste kleuterklas begon om 9.00 uur. De klas was erg geboeid en luisterde prima. Tijdens deze les hebben Manuelle en Rianne, Renée feedback gegeven. Gister was dit andersom. Om 9.30 zou de volgende kleuterklas zijn, dit was weer eens niet het geval. De kinderen zouden om 10.00 uur terug zijn maar kwamen uiteindelijk pas om 10.20 uur. Geen ramp want Renée kon de les gewoon geven. Gelukkig hadden we niks anders gepland staan. Na deze twee lessen hebben we met zijn drieën besproken wat de verschillen tussen de afgelopen vier lessen zijn geweest. We kunnen dit meenemen naar de kleuterklassen die we, hopelijk, maandag weer allemaal lesgeven.
In de middag stond er weer de universiteit op het programma. Aangezien Manuelle deze opdracht maandag al had gedaan ging Renée deze opdracht vandaag doen met deze studenten. Manuelle ging aan de slag met Rianne om de tweede week voor de summerschool te gaan plannen.
De opdracht die Renée moest doen was een enquête maken en afnemen bij studenten. Het onderwerp was: studielasturen. We hebben deze enquête schriftelijk afgenomen en gefilmd. Manuelle heeft de tweede week helemaal rond kunnen krijgen samen met Rianne.
In de avond zijn we samen gezellig wat gaan eten en zijn we ons bedje ingedoken.

Donderdag 26-02-2015
Toetsen met aansluitend spelletjes.

Deze dag stonden er zes lessen gepland waarbij alle klassen (drie keer Grade 2 en drie keer Grade 3) een toets van Engels kregen. Omdat dit het einde van het schooljaar is krijgen de kinderen hun finaltest. Tijdens de toetsen hebben we rondgelopen om te kijken of de kinderen alles begrepen. Als de kinderen klaar waren konden ze naar de gang toe om een spel te doen met ons. We hebben deze spellen zelf bedacht en uitgewerkt. De kinderen waren op deze manier in groepjes bezig met Engels. De dag was erg vermoeiend omdat we beide pas laat sliepen, ook niet erg slim, en acht uur de eerste klas begon. Ook omdat we tijdens de toetsen niet veel konden doen en het doodstil in de klas is. We kijken in ieder geval ontzettend uit naar de summerschool waarbij we zelf onze eigen gemaakte lessen kunnen gaan geven.

Vrijdag 27-02-2015
Kleuterlessen en toetsen.

Vandaag hebben we nog twee lessen kleuters over. Dit zijn dezelfde lessen als afgelopen dinsdag en woensdag. We geven beide één les. We maken foto’s van elkaar tijdens deze les om te kunnen gebruiken als bewijs en geven elkaar feedback. Ook geeft Rianne ons weer feedback maar de feedback van afgelopen dinsdag en woensdag konden we al meenemen naar vandaag. Dit hebben we ook beide goed gedaan. Na deze lessen waren er nog toetsen in Grade 1. Voor deze les hadden we ook weer een spel bedacht die de kinderen konden doen als ze klaar waren. Ze vonden het gelukkig allemaal heel leuk.
NU IS HET TIJD VOOR WEEKEND!
We zijn in de avond naar de bioscoop toegegaan in Central Pinklao. 50 shades of grey wilden wij toch wel graag zien, en het is natuurlijk goed om Engelse films te kijken voor onze Engelse ontwikkeling (helemaal deze film…). De bioscoop zit op de bovenste verdieping van een ontzettend groot winkelcentrum. We hebben eerst wat gegeten en gewinkeld en zijn toen naar de film gegaan. Voordat de film begint is het gebruikelijk in Thailand om de koning en het leger te eren. Iedereen gaat staan en er wordt een filmpje gedraaid waarin de koning en het leger het volk helpt. Het is mooi om te zien hoe de mensen hier zoveel respect daarvoor hebben. Verder is de bioscoop net als Amerika, we kregen voor weinig geld een ontzettend grote popcorn en cola die we amper konden vasthouden. Ook was het heel fijn om in een heerlijke zachte stoel te kunnen zitten en tapijt onder onze voeten te hebben. Dit klinkt natuurlijk erg gek maar wij hebben tot nu toe alleen maar op een harde ondergrond gelopen, gezeten en geslapen. Na deze heerlijke ontspanning zijn we lekker gaan slapen.

Zaterdag 28-02-2015
Chatchuchak markt, en ons standaard weekend ritueel.

Omdat we gisteren niet veel kleren hebben gekocht, en het toch wel tijd daarvoor is na 3 weken, besloten we weer naar de Chatchuchak markt te gaan. Het was super heet om er rond te lopen en we zijn helaas niet geslaagd om iets te kunnen kopen, alleen een waaier. De waaier is natuurlijk wel erg nuttig voor de hitte maar we hadden gehoopt op leuke kleren. Eenmaal thuis gekomen hebben we ervoor gekozen vandaag ons huiswerk en de was te doen en de kamers te poetsen. Dan kunnen we morgen lekker genieten van nog een vrij dagje.
We zijn in de avond, natuurlijk, naar Khao San Road gegaan want ja daar zijn we dit weekend nog niet heen geweest.
Verder genieten we van alles wat we zien en meemaken. Wat we gisteren ook al tegen elkaar zeiden, het is bijna alsof je vergeet dat je in zo’n mooi land bent omdat het zo snel al als thuis voelt door alle gastvrijheid.

Zondag 01-03-2015
Grand Palace en Wat Pho.

Vandaag gingen we naar een van de belangrijkste en grootste bezienswaardigheden van Bangkok. Eerst naar Grand Palace en aansluitend naar Wat Pho. Omdat deze beide (naast elkaar) aan de andere kant van de rivier liggen, gingen we eerst met een pondje naar de andere kant toe en toen verder met een grote boot daarheen. Het is gebruikelijk in Bangkok om met de boot te reizen omdat er een grote rivier (De Chao Phraya) door Bangkok ligt en dit vervoer is dan ook ontzettend druk. Aangekomen bij Grand Palace zagen we al meteen hoe ontzettend mooi het er van de buitenkant uitziet. Grand Palace is het koninklijk huis, vroeger werd deze wel bewoond nu niet meer. Grand Palace wordt wel gebruikt met feestelijke gebeurtenissen. Binnen de muren van Grand Palace ligt de Wat Phra Kaew, ook wel de Tempel van de Smaragdgroene Boeddha genoemd. Hierin staat, zoals de naam al zegt, een Smaragdgroene Boeddha. Deze Boeddha is maar 60 cm hoog maar is voor onschatbare waarde binnen het Boeddhisme. Binnen deze Tempel mochten we helaas niet fotograferen maar de Boeddha staat in een vitrinekast omringd met ontzettend veel gouden beelden. Wat we later in het museum zagen (helaas mocht daar ook niet gefotografeerd worden) is dat de Boeddha elk seizoen een nieuw jasje aan krijgt. De Boeddha droeg nu een “winter” jas omdat het hier winter is. In de zomer en met het regenseizoen wordt dit jasje vervangen, dit gebeurt alleen door de koning. Verder zagen we binnen het terrein van Grand Palace prachtige tuinen en gebouwen, het is te veel om allemaal op te noemen. Helaas zijn er veel gebouwen gesloten in het weekend maar we hebben er veel kunnen zien.
Aansluitend zijn we naar Wat Pho gegaan, ook wel de Tempel van de liggende Boeddha genoemd. Dit is de grootste en oudste wat (tempel) in Bangkok (80.000 vierkante meter). Hier binnen zagen we de liggende Boeddha en we konden onze ogen niet geloven. Deze Boeddha is 46 meter lang en 15 meter hoog. Het was dus ook een hele klus om deze op de foto te krijgen. De Boeddha is helemaal bedekt met bladgoud en aan de onderkant op de voeten zijn 108 Chinese en Indische afbeeldingen te zien. Ook hier binnen waren ontzettend veel andere gebouwen en Tempeltjes te zien maar dit zullen jullie wel zien op de foto’s.
Het was een super indrukwekkende, mooie, hete, leuke en vooral leerzame dag!

Helaas is het weekend weer voorbij maar we nemen deze mooie herinneringen van deze week mee voor de rest van ons leven!
En aangezien het alweer maart is: Volgende maand zijn we alweer thuis!

Maar voor nu zeggen we tot volgende week,
Veel liefs van ons! =)

• 01 Maart 2015 - 16:08

Benny (papa):

Gelukkig ben je weer helemaal beter meissie. Jullie hebben weer veel gezien en mee gemaakt en een ontzettend druk programma.
    Love you very much.
    Kusjes en knuffels papa

• 01 Maart 2015 - 16:10

Benny (papa):

En wat een prachtige foto's.
    Je lacht weer helemaal blij gelukkig.
    Zo te zien geniet je met volle teugen.
    xxx

• 01 Maart 2015 - 16:32

Irma:

Wat leuk om jullie avonturen te lezen! Mooie foto's, en schattige kindjes zeg, je zou ze zo mee naar huis nemen! Renee, fijn dat je weer bent opgeknapt. Nog heel veel plezier daar, geniet ze en ik kijk weer uit naar jullie verslag van volgende week! Groetjes Irma

• 01 Maart 2015 - 16:46

Ilse (moeder Renee):

Wat ben je weer vrolijk Renee. Jullie hebben het echt naar jullie zin, en jullie plaats gevonden. Ziet er allemaal mooi uit. Winkelcentrum is wel erg hoog, niets voor mij. Mooie kleuren.
    Veel plezier deze week. Tot het volgend verslag. xxx mama Renee

• 01 Maart 2015 - 17:15

Marielle:

Fijn dat je zo snel weer bent opgeknapt! Maar hoort er ook bij! KFC maar overslaan in het vervolg! Snap dat je soms wat anders wil, maar Thais eten is zo veeeeeel lekkerder Mooi gezegd dat Thailand al zo als thuis voelt. Uit het hele verslag lees je ook hoe goed jullie het naar je zin hebben! Top! Dikke kus xx

• 01 Maart 2015 - 17:41

Patty:

Leuk om te zien en te lezen wat voor fantastische avonturen je daar allemaal meemaakt. Daar bedoel ik natuurlijk niet het ziek zijn mee.
    Gelukkig weer beter om met volle teugen van je Thailand avontuur te genieten.
    En dat kan dus heel letterlijk gezien je vaste klant status bij de cocktailbar!

• 01 Maart 2015 - 18:34

• 01 Maart 2015 - 18:50

Lidwien ( Moeder Manuelle):

Hoi lieve schat,

Geweldig weer om jullie verhalen te lezen. Volgens mij komen jullie ooit tijd tekort en vliegen de dagen voorbij. Ik ben zo blij dat jullie het zo naar je zin hebben samen en dat alles zo goed gaat. Als ik zo naar alle foto's kijk die jullie gemaakt hebben, wil ik Thailand ook wel op mijn verlanglijstje zetten als vakantieland! Prachtig om naar te kijken, laat staan als je dat allemaal in het echt kunt zien. Heel veel plezier nog samen en ik kijk al weer uit naar jullie volgende blog.

Veel groetjes en dikke kussen,
    Mama en Papa

• 01 Maart 2015 - 19:23

Mandy:

dag schatten!

Weer met veel plezier jullie mooie verhaal gelezen! Fijn om te lezen dat jullie zo genieten, en Renee je moet gewoon niet zo veel cocktails drinken hihi!
    Mis jullie wel hoor,

Geniet maar lekker,

Dikke kus xxx

• 04 Maart 2015 - 11:29

Kelly Van Santvoort:

Leuk om jullie verslag te lezen! En vooral veel herkenbare dingen hahaha. Het lijkt of jullie al helemaal ingeburgerd zijn. Geniet er nog van want voordat je het weet is het alweer voorbij!